About   Festival 2005   Festival 2006   Dejima presents   Publiciteit   Colofon  
 

Blood and Bones (Chi to hone)

Zen

 

regie: SAI Yoichi
met: KITANO Takeshi, SUZUKI Kyoka
2004 | 35mm | 1:1.85 | 144 minuten

Regisseur SAI Yoichi wachtte maar liefst zes jaar tot steracteur KITANO Takeshi beschikbaar was om de hoofdrol in deze epische film te vertolken. Gelukkig maar, want met zijn grimmige kop is het moeilijk voor te stellen dat het drinkende en gefrustreerde personage door iemand anders zou zijn gespeeld. Kitano speelt op indringende wijze een van de eerste Koreanen die hoopvol voet aan wal zet in Japan, maar verliest zich gaandeweg volledig in een wereld die niet brengt wat hij ervan verwachtte.

Sai levert na een aantal luchtige films een meeslepend en bikkelhard drama af dat vele decennia bestrijkt. Gebaseerd op de Koreaanse bestseller Chi to Hone van YAN Sogiru, staat de film na een succesvolle tocht langs diverse Aziatische festivals op het punt Europa te veroveren.

 

The Bottled Fools (Gusha no bindume)

Zen

 

regie: YAMAGUCHI Hiroki
met: FUJISAKI Luchino, SAISHO Ikuma
2004 | digitaal | 96 minuten

Eén lift, één meisje dat gedachten kan lezen en één verdieping waar de lift nooit had moeten stoppen: dé ideale ingrediënten voor een onvervalst staaltje weirde horror. In de toch al claustrofobische omgeving zorgt het stelletje gestoorden dat halverwege instapt voor pure waanzin op de vierkante centimeter. Met veel gevoel voor stijl zet de talentvolle regisseur YAMAGUCHI Hiroki een bijzonder debuut neer, dat met dynamisch camerawerk en een eclectische soundtrack het eenvoudige uitgangspunt tot in de puntjes verzorgt. De gitzwarte humor en enkele onvervalst smerige scènes doen de rest.

Jyukai - The Sea of Trees Behind Mt. Fuji (Ki no umi)

Zen

 

regie: TAKIMOTO Tomoyuki
met: HAGIWARA Masato, TSUDA Kanji
2004 | 35mm | 1:1.85 | 119 minuten

Aan de voet van Mt. Fuji ligt een zogenaamd zelfmoordbos, een beruchte plek waar mensen die levensmoe zijn hun laatste adem uitblazen. De vier verschillende verhalen van Jyukai draaien allemaal om deze echt bestaande plek, waar onder meer een zachtaardige yakuza en een uitgebluste detective confronterende momenten beleven. Het bos in kwestie ademt veel sfeer en zorgt voor een sterk overkoepelend geheel. Niet voor niets won TSUDA Kanji een prestigieuze prijs tijdens het Tokyo International Film Festival, want zijn meeslepende spel vraagt veel van de kijker én zichzelf. De film ging er zelf met de prijs voor ‘beste film’ vandoor.

Kamikaze Girls (Shimotsuma monogatari)

Zen

 

regie: NAKASHIMA Tetsuya
met: FUKADA Kyoko, TSUCHIYA Anna
2004 | 35mm | 103 minuten

FUKADA Kyôko, het popsterretje uit KITANO Takeshi’s Dolls, herdefinieert het begrip girlpower in een uitzinnige film die zowel een ode aan als een parodie op de typisch Japanse popcultuur is. Lolitameisjes en stoere motorclubs, niets is deze film te gek. De zuurstokkleurtjes spatten van het scherm, terwijl de hectische montage de film als een bezetene vooruit blaast. Bizarre animatiesequenties lopen dwars door de unieke fantasiewereld, die daarmee een combinatie van Kill Bill en Survive Style 5+ mag worden genoemd. Adempauze? Niet in het woordenboekje van regisseur Nakashima!

L'Amant (L'Amant)

Zen

 

regie: HIROKI Ryuichi
met: ANDO Nozomi, TAGUCHI Tomorowo
2004 | 35mm | 1:1.85 | 92 minuten

Het verhaal over de ontluikende seksualiteit van schoolmeisje Chikako heeft bij voorbaat al een hoge curiositeitswaarde. Op haar 17e verjaardag spreekt ze namelijk met drie oudere mannen af om een jaar lang een gezamenlijke liefdesrelatie aan te gaan. Een moreel oordeel wordt gelukkig volledig aan de kijker overgelaten, want de film gaat opvallend subtiel met dit thema om. Na Vibrator overtuigt Hiroki binnen korte tijd opnieuw met een film die de zintuigen niet onberoerd laat. Genoeg materiaal voor een stevige discussie achteraf.

The Taste of Tea (Cha no aji)

Zen

 

regie: ISHII Katsuhito
met: SATO Takahiro, ASANO Tadanobu
2004 | 35mm | 1:1.66 | 143 minuten

Na uitbundige films als Shark Skin Man and Peach Hip Girl verrast Ishii hier met een veel subtielere aanpak. The Taste of Tea is een luchtige en vooral fantasievolle comedy met een aantal volwassen trekjes. Alles in de film draait om de dagelijkse bezigheden van een extravagant gezin. De personages vormen dankzij hun bizarre dagelijkse beslommeringen kleine losstaande verhaaltjes, waardoor de aaneenschakeling van frisse ideeën eigenlijk geen overkoepelend verhaal nodig heeft.

Dit alles speelt zich af in een herkenbare wereld, maar tegelijk lijkt deze te vreemd en mooi om echt te zijn. Wanneer ASANO Tadanobu met een aantal kurkdroge anekdotes ten tonele verschijnt wordt het geheel definitief ondergedompeld in een aangenaam dromerig sfeertje.

Tony Takitani (Toni Takitani)

Zen

 

regie: ICHIKAWA Jun
met: ISSEY Ogata, MYAZAWA Rie
2004 | 35mm | 1:1.85 | 75 minuten

Het leven van een technisch illustrator gaat niet over rozen. Tony heeft jaren in eenzaamheid geleefd, en als hij eindelijk een leuke vrouw ontmoet blijkt ze een absurde obsessie voor kleding en mode te hebben. Wanneer ze voor hem te veeleisend wordt blijft hij opnieuw alleen achter, maar de reusachtige kledingerfenis die ze nalaat heeft Tony wél een nieuwe missie gegeven. Ontdaan van veel franje kruipt het intieme vermaal diep onder de huid, zoals OZU Yasujiro dat in zijn hoogtijdagen ook zo goed kon.

Tsuburo (Tsuburo no gara)

Zen

 

regie: YAMADA Masafumi
met: YOSHIOKA Hiroyuki, HOSOE Yuko
2004 | digitaal | 68 minuten

Een man en vrouw worden wakker in een ziekenhuiskamer. Zij is zuster, hij patiënt. Probleem: een groot metalen object op zijn rug. Terwijl de vrouw probeert te ontsnappen levert hij een innerlijke strijd op de grens tussen droom en werkelijkheid, ongeveer. Wat is er hiervoor gebeurd? Dankzij experimentele soundscapes, opvallende kleurbewerking en vlijmscherpe montage ligt de vergelijking met TSUKAMOTO Shinya’s debuutfilm Tetsuo voor de hand. Tsuburo biedt de kijker de meest artistieke en surrealistische kant van de Japanse cinema.