About   Festival 2005   Festival 2006   Dejima presents   Publiciteit   Colofon  
 

Op 3, 4 en 5 november 2006 vond in Amsterdam de tweede editie van het Dejima Japanese Film Festival plaats. Een selectie van het programma werd vervolgens vertoond van 8-11 november in Rotterdam en van 10-12 november in Utrecht. Het bezoekersaantal steeg met 77% ten opzichte van de eerste editie in 2005.

Zen

 

Hedendaagse Japanse cinema, divers en niet genregebonden, ruim 20 recentefilms, uitsluitend Nederlandse, Europese en / of internationale premičres:na het succes van het Dejima Japanese Film Festival in 2005 bood Amsterdam op 3, 4 en 5 november 2006 wederom een speciaal podium voor de hedendaagse Japanse cinema op het 2e Dejima Japanese Film Festival.

De tweede Editie Dejima Japanese Film Festival werd succesvol afgerond in Rotterdam en Utrecht met een stijging van het bezoekersaantal met 77% ten opzichtte van de 2005 editie. Het festival kon haar ambitie om een platform voor de Japanse cinema in Nederland te zijn opnieuw waar maken. Vanuit heel Nederland, maar ook uit het buitenland, waren liefhebbers van de Japanse film naar Amsterdam, Rotterdam en Utrecht gekomen.

Het festival mocht zich verheugen in de aanwezigheid van officiële gasten uit Japan, waaronder HIROKI Ryuichi (aan wie een retrospectief werd gewijd) en OMORI Tatsushi (regisseur van de openingsfilm The Whispering of the Gods). De regisseurs namen deel aan zaaldiscussies en daarnaast waren er paneldiscussies over de stand van de hedendaagse Japanse cinema. Speciaal voor de festivalgids werden inhoudelijke artikelen geschreven door David Desser, Aaron Gerow, Alexander Jacoby en Jasper Sharp.


Programmering en Audience Award

Het festival werd geopend met de Nederlandse premičre van het drama The Whispering of the Gods van debuterend regisseur OMORI Tatsushi. Een controversieel drama waarin geweld en seksueel misbruik binnen een uniek geďsoleerde Christelijke gemeenschap in Japan een belangrijke rol opeisen. Onder de esthetische schoonheid van modderige en besneeuwde landschappen ontstaat een scherp en nietsontziend beeld van een leven buiten de gangbare maatschappij – in al haar excessieve uitspattingen.

Het festival werd afgesloten met de Nederlandse premičre van Big Bang Love, Juvenile A. Deze ondefinieerbare film van MIIKE Takashi geeft in abstracte schetsen een audiovisueel hypergestileerd beeld van herinneringen, machtsverschil, tijdsflarden en schuldgevoel binnen de muren van een geďsoleerde gevangenis waar twee gedetineerden elkaar ontmoeten. Buiten wacht een ronkende spaceshuttle en een tot in de hemel reikende piramide, binnen wordt gedanst, gevochten tegen onzichtbare vijanden en… tikt de tijd.

De winnaar van de Audience Award was de film The Milkwoman van OGATA Akira. Een ontroerend drama over ouderdom, nostalgie en de dood. Vroeger waren ze stiekem verliefd, nu zijn ze in de 50 en hun naďviteit ver voorbij. Vroegere tijden herleven echter, wanneer de eenzame Minako dagelijks melk bij Keita bezorgt, een man wiens vrouw op sterven ligt. Hoewel beiden niets liever willen dan een normaal leven leiden, zorgen (on)voorziene omstandigheden voor de nodige beroering.